ASOCIACE SOUKROMÝCH PSYCHOLOGŮ A PEDAGOGŮ, Z.S.
VÝŇATEK :
Plné znění
Pozměňovací a jiné návrhy k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon
č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném
vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a některé další
zákony(sněmovní tisk 288)
Návrh na zamítnutí návrhu zákona nebyl podán.
B. Pozměňovací návrhy obsažené v usnesení výboru pro sociální politiku č. 84
ze dne 14. ledna 2015 (sněmovní tisk 288/3)
B.1. V části první Čl. I dosavadní bod 6. zní :
„6. § 16 včetně nadpisu a poznámky pod čarou č. 11a zní:
„§ 16
Podpora vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími
potřebami
(1) Dítětem, žákem a studentem se speciálními vzdělávacími potřebami se
rozumí osoba,která k naplnění svých vzdělávacích možností nebo k uplatnění nebo
užívání svých práv na rovnoprávném základě s ostatními potřebuje poskytnutí
podpůrných opatření. Podpůrnými opatřeními se rozumí nezbytné úpravy ve
vzdělávání a školských službách odpovídající zdravotnímu stavu, kulturnímu
prostředí nebo jiným životním podmínkám dítěte, žáka nebo studenta. Děti, žáci a
studenti se speciálními vzdělávacími potřebami mají právo na bezplatné
poskytování podpůrných opatření školou a školským zařízením.
(2) Podpůrná opatření spočívají v
a) poradenské pomoci školy a školského poradenského zařízení,
b) úpravě organizace, obsahu, hodnocení, forem a metod vzdělávání a školských
služeb, včetně zabezpečení výuky předmětů speciálně pedagogické péče a včetně
prodloužení délky středního nebo vyššího odborného vzdělávání až o dva roky,
c) úpravě podmínek přijímání ke vzdělávání a ukončování vzdělávání,
d) použití kompenzačních pomůcek, speciálních učebnic a speciálních učebních
pomůcek,
využívání komunikačních systémů neslyšících a hluchoslepých osob11a), Braillova
písma a podpůrných nebo náhradních komunikačních systémů,
e) úpravě očekávaných výstupů vzdělávání v mezích stanovených rámcovými
vzdělávacím i programy a akreditovanými vzdělávacími programy,
f) vzdělávání podle individuálního vzdělávacího plánu,
g) využití asistenta pedagoga,
h) využití dalšího pedagogického pracovníka, tlumočníka českého znakového
jazyka,
přepisovatele pro neslyšící nebo možnosti působení osob poskytujících dítěti,
žákovi nebo studentovi po dobu jeho pobytu ve škole nebo školském zařízení
podporu podle zvláštních právních předpisů,
i) poskytování vzdělávání nebo školských služeb v prostorách stavebně nebo
technicky
upravených.
(3) Podpůrná opatření podle odstavce 2 se člení do pěti stupňů podle
organizační,
pedagogické a finanční náročnosti. Podpůrná opatření různých druhů nebo stupňů
lze kombinovat.
Podpůrná opatření vyššího stupně lze použít, shledá-li školské poradenské
zařízení, že vzhledem k povaze speciálních vzdělávacích potřeb dítěte, žáka nebo
studenta nebo k průběhu a výsledkům poskytování dosavadních podpůrných opatření
by podpůrná opatření nižšího stupně nepostačovala k naplňování vzdělávacích
možností dítěte, žáka nebo studenta a k uplatnění jeho práva na vzdělávání.
Začlenění podpůrných opatření do jednotlivých stupňů stanoví prováděcí právní
předpis.
(4) Podpůrná opatření prvního stupně uplatňuje škola nebo školské zařízení i bez
doporučení školského poradenského zařízení. Podpůrná opatření druhého až pátého
stupně lze uplatnit pouze s doporučením školského poradenského zařízení. Škola
nebo školské zařízení může místo doporučeného podpůrného opatření přijmout po
projednání s příslušným školským poradenským zařízením a s předchozím písemným
informovaným souhlasem zletilého žáka, studenta nebo zákonného zástupce dítěte
nebo žáka jiné podpůrné opatření stejného stupně, pokud to neodporuje zájmu
dítěte, žáka nebo studenta.
(5) Podmínkou poskytování podpůrného opatření druhého až pátého stupně školou
nebo
školským zařízením je vždy předchozí písemný informovaný souhlas zletilého žáka,
studenta nebo zákonného zástupce dítěte nebo žáka.
(6) Podpůrné opatření druhého až pátého stupně přestane škola nebo školské
zařízení po projednání se zletilým žákem, studentem nebo zákonným zástupcem
dítěte nebo žáka poskytovat,pokud z doporučení školského poradenského zařízení
vyplývá, že podpůrné opatření již není nezbytné.
(7) Podpůrná opatření při vzdělávání dítěte, žáka a studenta, který nemůže
vnímat řeč
sluchem, se volí tak, aby bylo zajištěno vzdělávání v komunikačním systému
neslyšících a hluchoslepých osob12), který odpovídá potřebám dítěte, žáka nebo
studenta. Žákům a studentům vzdělávaným v českém znakovém jazyce se souběžně
poskytuje vzdělávání také v psaném českém jazyce, přičemž znalost českého jazyka
si tito žáci a studenti osvojují metodami používanými při výuce českého jazyka
jako cizího jazyka. Využívá-li škola nebo školské zařízení tlumočníka českého
znakového jazyka, zajistí, aby jeho činnost vykonávala osoba, která prokáže
vzdělání, nebo praxi a vzdělání, jimiž získala znalost českého znakového jazyka
na úrovni rodilého mluvčího a tlumočnické dovednosti na úrovni umožňující
plnohodnotné vzdělávání dítěte, žáka nebo studenta.
(8) Podpůrná opatření při vzdělávání dítěte, žáka a studenta, který při
komunikaci
využívá prostředků alternativní nebo augmentativní komunikace se volí tak, aby
bylo zajištěno vzdělávání v komunikačním systému, který odpovídá potřebám
dítěte, žáka nebo studenta.
(9) Pro děti, žáky a studenty s mentálním, tělesným, zrakovým nebo sluchovým
postižením, závažnými vadami řeči, závažnými vývojovými poruchami učení,
závažnými
vývojovými poruchami chování, souběžným postižením více vadami nebo autismem lze
zřizovat školy nebo ve školách třídy, oddělení a studijní skupiny. Zařadit do
takové třídy, studijní skupiny nebo oddělení nebo přijmout do takové školy lze
pouze dítě, žáka nebo studenta uvedené ve větě první, shledá-li školské
poradenské zařízení, že vzhledem k povaze speciálních vzdělávacích potřeb
dítěte, žáka nebo studenta nebo k průběhu a výsledkům dosavadního poskytování
podpůrných opatření by samotná podpůrná opatření podle odstavce 2 nepostačovala
k naplňování jeho vzdělávacích možností a k uplatnění jeho práva na vzdělávání.
Podmínkou pro zařazení je písemná žádost zletilého žáka nebo studenta nebo
zákonného zástupce dítěte nebo žáka, doporučení školského poradenského zařízení
a soulad tohoto postupu se zájmem dítěte, žáka nebo studenta.
(10) Ke zřízení třídy, oddělení nebo studijní skupiny podle odstavce 9 je v
případě škol
zřizovaných ministerstvem nebo registrovanými církvemi nebo náboženskými
společnostmi, kterým bylo přiznáno oprávnění k výkonu zvláštního práva zřizovat
církevní školy, nezbytný souhlas ministerstva, v případě ostatních škol souhlas
krajského úřadu.
(11) Navýšení finančních prostředků poskytovaných na činnost školy ze státního
rozpočtu podle § 161 až 163 z důvodu využití asistenta pedagoga je možné pouze,
pokud dalo k využití asistenta pedagoga v daném případě souhlas ministerstvo v
případě škol zřizovaných ministerstvem nebo registrovanými církvemi nebo
náboženskými společnostmi, kterým bylo přiznáno oprávnění k výkonu zvláštního
práva zřizovat církevní školy, nebo krajský úřad v případě ostatních škol.
___________
11a) Zákon č. 155/1998 Sb., o komunikačních systémech neslyšících a
hluchoslepých osob, ve