Vyhláška č.
27/2016 Sb. ze dne 21. ledna 2016
Novelizace vyhlášky č. 27/2016 Sb. ze dne 1. 1. 2020
-
Škola nemusí
vypracovat PLPP
(ale pokud vychází z jejích potřeb, tak může), pokud postačuje zohledňování
individuálních vzdělávacích potřeb žáka v rámci výchovně vzdělávacího procesu.
- PO 1. – 5. stupně – nová
vyhláška upřesňuje pravidla pro jejich využívání, pro žáky s SPUCH se
uplatňuje PO 1. – 3. stupně.
- PO se evidují v matrice a
průběžně vyhodnocují (minimálně 1x ročně).
- PO jsou poskytována na
základě doporučení ŠPZ (mimo 1. stupně, který může ZŠ aplikovat sama
bez doporučení ŠPZ – bez finanční dotace).
-
Doporučení ŠPZ
– budou obsahovat konkrétní informace a nahrazovat do velké
míry IVP, doporučení jsou závazná (škola ale má možnost se k
jejich obsahu a složení vyjádřit, stejně jako u IVP jsou možné úpravy na
základě průběžného vyhodnocování) + do 30ti dnů od obdržení doporučení
je možno požádat o revizi (ZZ, zletilý Ž, škola, organizace výkonné moci
– OSPOD apod.).
-
Doporučení
obsahuje: informace o druhu a stupni PO, identifikační údaje
žáka, pedagogických pracovníků a pracovníka ŠPZ, který zpracoval
doporučení. Dále obsahuje údaje o úpravách obsahu vzdělávání;
časovém a obsahovém rozvržení vzdělávání; úpravě metod a forem výuky
a hodnocení žáka; úpravě očekávaných výstupů vzdělávání žáka (pouze
u LMP); kompenzační pomůcky. Struktura se nemění. Je možnost
změny při změně vzdělávacích potřeb nebo PO a pokud je žák v
péči více ŠPZ.
- Zpráva a
doporučení
se
vydávají nejpozději do 4 měsíců
ode dne přijetí žádosti o vyšetření žáka ŠPZ (lhůtu je možno
prodloužit, pokud je nutné získat závěry vyšetření dítěte od jiného
odborníka).
-
ŠPZ při stanovování PO vychází ze závěrů jiných odborníků,
která ale nesmí být starší šesti měsíců.
-
Vydané doporučení
podepisuje ZZ, zletilý Ž ve škole (informovaný souhlas s poskytováním
PO), už není nutný podpis v PPP.
-
Platnost doporučení
nepřesáhne 2 roky, přičemž v odůvodněných případech lze stanovit dobu
platnosti až 4 roky – chronický stav, kde není předpoklad progrese (závažné
SPUCH, VŘ), kompenzovaný stav, nebo je diagnóza opakovaně
potvrzována (LMP, PAS), dále u PO1 (bez finanční podpory), před
přijetím na SŠ a závěrečnými zkouškami.
- Jeden žák může mít více
vydaných doporučení, pokud se jedná o doporučení různými školskými
poradenskými zařízeními s ohledem na jejich zaměření.
-
Termín kontrolního
vyšetření
stačí uvést do zprávy a doporučení z vyšetření, ZZ nemusí být předem
vyrozuměn školským poradenským zařízením. Žáci s
mentálním postižením – v případě doporučení zařazení žáka do školy
nebo třídy pro žáky s lehkým mentálním postižením je první doporučení
platné nejvýše po dobu 1 roku a dále pak nejvýše po dobu 2 let.
-
Pedagogická
intervence
(slouží k podpoře přípravy žáků na školu a k rozvoji učebního stylu
žáků) – max. 6 žáků ve skupině (místo dosavadních 4) – finanční dotace
se poskytuje pouze v případě, pokud žák není součástí skupiny, na kterou
již byly poskytnuty prostředky státního rozpočtu. Rozsah u PO 2. st. je
1 h. týdně, u PO 3. st. je 2 hodiny týdně (místo dosavadních až tří).
-
Předmět speciálně
pedagogické péče
(např. reedukační skupiny) – max. 4 žáci ve skupině.
-
Předmět speciálně
pedagogické péče
může ve škole poskytovat kromě psychol. a spec. ped. s potřebnou
kvalifikací i pedagogický pracovník školy s rozšířenou kompetencí pro
oblast speciální pedagogiky.
-
Odpadá povinnost ŠPZ
poskytovat půl roku intenzivní metodickou podporu (např. z
důvodu odlišných životních, kulturních podmínek, poruch chování apod. u
daného žáka).
- Je zrušena možnost
rozložit jeden ročník vzdělávání na 2 roky, od PO 3. stupně lze
prodloužit délku vzdělávání na ZŠ, SŠ a VOŠ o 1 rok (dříve už u PO 2.
stupně).
-
AP –
rozsah podpory se stanovuje od 0,25 úvazku do 0,75 na 1 žáka (místo
dosavadního max. 1,0 úvazku na 1 žáka. Přítomnost AP není nezbytná po
celou dobu vyučování, může být využíván i pro další žáky s obdobnou
potřebou daného podpůrného opatření.
-
IVP –
už není ve škole nutná písemná žádost rodičů; IVP upřesňuje způsob práce
se žákem, zdůrazňuje jeho individuální potřeby, zvl. změny práce,
organizace a forem výuky a hodnocení. Pouze pokud jsou nutné zásadní
úpravy ve vzdělávání a výrazné úpravy obsahu či výstupů vzdělávání a
pokud nejsou všechny důležité informace obsažené v doporučení ŠPZ (např. úpravy obsahu, formy hodnocení, v případech nespolupracujících
rodin + potřebě učitele specifikovat metody práce a hodnocení). Využívá se jen u závažných případů nebo tam,
kde doporučení není
jasně specifikováno – u závažných tělesných, smyslových a mentálních
postižení, závažných vad řeči (vývojové dysfázie, poruchy komunikace),
závažných vývojových poruch učení, souběžných postižení více
vadami (poruchy chování, psychiatrické diagnózy) a autismu. Zpracovává
jej škola na základě doporučení ŠPZ do jednoho měsíce od doručení
doporučení. Jedná se o závazný dokument, vychází ze ŠVP,
dokumentace žáka – jde o dohodu školy, rodiny a ŠPZ, je možné jej
průběžně vyhodnocovat, upravovat. ŠPZ vyhodnotí efektivitu do 1 roku
od vydání, zvl. pokud žák pracuje s asistencí či dalším pedagogickým
pracovníkem (většinou formou konzultace se školou). Není nutné
vypracovávat IVP ani u žáků s doporučenými předměty spec. ped. péče a
intervence (škola pouze zajistí evidenci odučených hodin, jejich náplň a
kdo je vedl, pro prokázaní efektivity) + ani pokud je poskytována
podpora formou AP. Termín zdravotnická zařízení je nahrazen termínem
poskytovatelé zdravotních služeb a jiné subjekty. Mezi osobami
zodpovědnými za vzdělávání už není pracovník ŠPZ, v kolonce Závěry
vyhodnocení vzdělávání podle IVP bude jméno a podpis pracovníka ŠPZ.
další změny legislativy je nutné sledovat na www.msmt.cz